narzedzia ecommerce
21 lutego, 2019 Porady 0 Comment

Jak skutecznie monitorować obecność naszego e-commerce w social media?

Prowadzenie e-commerce nie jest łatwym zadaniem. Ważna jest ocena efektywności naszych działań, która powinna opierać się o korzystanie z profesjonalnych narzędzi. Analityka to fundament biznesu e-commerce. W dzisiejszych czasach nawet doskonały produkt i konkurencyjna cena nie są w stanie zagwarantować sukcesu na rynku. Okazuje się, że o wiele ważniejsza jest analiza danych. W naszym artykule poznasz narzędzia e-commerce do analizowania biznesu.

Jakie narzędzia służą do monitorowania naszego e-biznesu?

Handel w Internecie rządzi się innymi prawami niż ten tradycyjny. Nieodzownym elementem jest umiejętna analiza danych w czasie rzeczywistym. To ona jest kluczem do zoptymalizowania działań i pozwala reagować na zmiany w porę. Głównymi obszarami, które powinny zostać poddane analizie, są:

  • Konwersja

To pojęcie, które zna każda osoba w branży e-commerce. Chodzi o to, żeby konwersja była jak największa, ponieważ ta zależność przekłada się również na dużą sprzedaż. Przy analizie danych należy pamiętać, że pojęcie konwersji występuje w różnych kontekstach takich jak: liczba unikalnych odsłon podstrony, ale również w odniesieniu do landing page.

  • Pozyskiwanie ruchu

Ruch na stronie powoduje wzrost zasięgów w mediach społecznościowych, co ma wpływ na zwiększenie sprzedaży. Jednak ten może być różny i jest uzależniony przede wszystkim od miejsca, w którym pozyskujemy ruch. Może być to: newsletter, social media, czy linkowanie ze strony. Należy pamiętać, że każdy sposób pozyskiwania ruchu determinuje inny sposób rozliczenia i współczynnik konwersji.

narzedzia ecommerce ruch
  • Lejek sprzedażowy

Opracowanie lejka sprzedażowego jest niezbędne do osiągnięcia sukcesu w branży ecommerce. Oznacza to połączenie różnego rodzaju działań w wielu kanałach, których celem jest sprzedaż. Na tym etapie należy sięgnąć po metody i narzędzia, które mają na celu stworzenie relacji. Jest to personalizacja, copywriting, grywalizacja, które mają uświadomić potrzebę zakupu, a w efekcie doprowadzić do jego sfinalizowania. Opracowanie lejka sprzedażowego to bardzo złożony i trudny proces, ponieważ opiera się o różne etapy zainteresowania konsumenta. Począwszy od pierwszego kontaktu z marką, aż po zaangażowanie i ostateczny zakup.

  • Domykanie koszyka, UX

Nieodzownym elementem sprzedaży jest zrozumienie potrzeb klienta. W tym celu projektuje się tak zwane user experience na podstawie którego ma powstać produkt o konkretnych funkcjonalnościach, których oczekuje nasza grupa docelowa. Składają się na to też inne elementy takie jak design. Obecnie największym problemem, z którym mierzą się właściciele e-commerce, są porzucenia koszyka. Dużo osób przejawia wstępne zainteresowanie produktem i dodaje go do koszyka, pomimo to nie decydując się na sfinalizowanie transakcji. W tym miejscu silną rolę odgrywa marketing treści, który opiera się na sformułowaniu odpowiedniego komunikatu zachęcającego do zakupu.

  • KPI-dla e-commerce są to ROAS I ROI

To dwa podstawowe wskaźniki, którymi mierzy się skuteczność działań marketingowych. Pierwszym z nich jest ROI (return on investment), czyli wskaźnik rentowności określający uzyskanie stopy zwrotu z danej inwestycji. Umożliwia on sprawną analizę dotychczasowych inwestycji i pomaga w prognozowaniu wydatków na dalszy rozwój firmy. Drugim ważnym wskaźnikiem jest ROAS (return on ad spend), który prezentuje zwrot nakładów przeznaczonych na reklamy Google. Wskaźnik może służyć zarówno do określenia kosztów całej kampanii, jak i na przykład pojedynczej reklamy na Facebooku czy Adwords. Obydwa wskaźniki są często mylone, a przez niektórych mylnie ze sobą utożsamiane. ROI to doskonały wskaźnik do mierzenia efektywności biznesu, natomiast ROAS pozwala przyjrzeć się wydatkom przeznaczonym na kampanie reklamowe.

  • SEO

Nie sposób pominąć tego czynnika, o którym obecnie mówi się najwięcej. To stopień widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Działań SEO jest wiele. Dla sklepów internetowych będzie to na pewno optymalizacja produktów polegająca na generowaniu odpowiednich nagłówków, tytułów i meta description. Ważne są również opisy, wewnętrzna struktura linkowania, a także wyszukiwarka w sklepie. Wszystko to pozwoli utworzyć całość, która dobrze się pozycjonuje, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

Jakie narzędzia e-commerce wykorzystuje się najczęściej do monitorowanie?

Monitoring ecommerce może dotyczyć różnych kategorii: ruch i zachowania, dostępność i prawidłowe funkcjonowanie, czy ceny u konkurencji. Jednym z najbardziej znanych narzędzi jest Google Analytics. Wysoko plasuje się również Brand24, Sentione, czy Unamo. Jeśli chodzi o ostatnią kategorię związaną ze śledzeniem cen konkurencji, jest ona często ignorowana, a szkoda, ponieważ na rynku są dostępne takie narzędzia jak Dealavo, czy Szpiegomat.

narzedzia ecommerce google

Dlaczego warto skorzystać z więcej niż jednego narzędzia e-commerce?

Narzędzi do monitorowania jest mnóstwo, co sprawia, że trudno jest wybrać tylko jedno, które pozwoli nam osiągnąć zamierzone rezultaty. Doskonałym sposobem jest korzystanie z kilku narzędzi równolegle. SEOSki uważa, że bardzo dokładne wyniki można osiągnąć, dzięki kompilacji takich trzech narzędzi jak: Brand24, Unamo i Google Trends/ Analytics. Ostatnie z nich pozwala uzyskać, a dzięki temu porównać współczynnik konwersji mobile vs desktop. Zbadanie tego aspektu jest niezwykle istotne i już samo to może zoptymalizować nasze działania. Główną zaletą Unamo jest monitorowanie działań konkurencji, które są często ignorowane. Dane są bardzo dokładne, dzięki czemu możemy znaleźć przewagę konkurencyjną. Brand24 to niezastąpione narzędzie do monitoringu social media, które oferuje analizę sentymentu wypowiedzi i dostęp do najpopularniejszych hashtagów.

5/5 - (14 votes)